lördag 8 april 2017

Vantar i olika storlekar

Jag har stickat rätt många vantar den här vintern som jag inte bloggat om. Här är tre av dem:


De minsta är till Palten, min tvååring. Jag använde rester av ett sockgarn, Järbo Raggi Batik, och en liten snutt av något gult till tummarna. Början är stickad i resår och jag har gjort en tumkil på sidan. Sedan broderade jag dit små glada ansikten på tummarna, inspirerad av ett mönster av Eva Trotzig från Varma tumvantar och några sockor.

Här syns de inte så bra, men de är på i alla fall:


Nästa par var till Plätten, min femåring. Här använde jag ännu fler olika restgarner i raggsockstjocklek ungefär, och broderade ett kattansikte längst fram. Jag började i resår och gjorde en tumkil på de här också.

Det grå garnet, som jag tror är Svarta Fårets Raggsocksgarn, har luddat helt galet mycket nu under vintern när vantarna använts så det var kanske inte optimalt till vantar egentligen.



Det tredje vantparet skulle också vara till barnen tänkte jag, men de blev alldeles för stora så min syster fick dem istället. Här använde jag faktiskt ett riktigt mönster, Norwegian Totoro Mittens av brella, som är både fint och gratis

Jag använde Svarta Fårets Ulrika i vitt som jag hade nästan ett helt nystan av, och ett okänt orange superwashgarn som legat i min stash för alltid.


På handflatan ville jag inte göra som i mönstret för att inte få för långa flotteringar som fingrarna kan fastna i, så jag stickade rutor på diagonalen istället och tummen blev randig.


2 kommentarer:

  1. Hej! Vet att det kan vara svårt att se kommentarer till gamla inlägg därför skriver jag här att jag har kommenterat ditt inlägg från 2015 om bröllopsvantarna. Tacksam för svar! Då är det nån som ska gifta sig och tänkte göra såna vantar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad roligt att du tyckte de var fina! Jo, jag gjorde ett eget mönster för att sätta ihop dem, jag stickade varsin vante från handleden och satte sedan ihop dem på en sticka, och minskade i sidorna. Jag minns tyvärr inte exakt, men om någon dag är jag hemma och kan leta på min dator för att se om jag ritade upp hur jag skulle göra.

      Radera