måndag 23 januari 2017

Årets slöjdade klappar

Det blev bara par stycken stickade julklappar i år, jag vill inte riktigt sticka till samma personer varje år utan tycker det är bättre om de får lite mer olika saker.

Den ena presenten var förresten inte stickad, utan virkad. Det var ett gäng bakelser och kakor som jag virkade på frihand till min tvååring. Hon gillar att leka med sådant när vi är på museer och andra ställen där det finns, så jag tänkte att det skulle kunna bli en succé.



Tyvärr (för mig alltså, det var ju kul för henne) fick hon en massa andra julklappar som var ännu roligare så det dröjde ett tag, men nu tar hon fram kakorna rätt ofta och bjuder sina leksaksdjur på eller har picknick.
Jag använde alla möjliga rester av garn som jag hade liggande hemma och inga mönster.

Den andra julklappen var till min syster. När alla andra i hela Sverige (nästan) stickade Längtan till Gotland av Pia Kammeborn så gjorde jag det också.


Jag använde blandade restgarner (det rosa är samma som rosen på tårtan förresten), och gjorde hälkilen lite längre och tåminskningarna lite oftare, för att de skulle passa bättre. Det var min syster som hade sett när jag höll på att sticka dem och tyckt att de kunde passa bra på henne, och på julafton när hon fick dem verkade hon faktiskt ha glömt bort att hon hade önskat sig dem och hon såg inte bara överraskad utan glad ut.



Den här strumpmodellen med ränder och en mönsterbård högst upp är ju supertrevlig för att bli av med restgarner, och jag är sugen på att göra fler av samma sort fast med andra mönster på. Kanske något från Sticka svenska mönster av Maja Karlsson, som jag fick i julklapp.
Den boken var hemskt rolig att få, och det var inte mönstren till färdiga plagg som var höjdpunkten för mig utan just det lilla mönsterbiblioteket som Maja satt ihop längst bak utifrån gamla stickböcker och häften. Där fanns många mönster som jag inte sett förut som verkade väldigt användbara och fina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar