måndag 3 oktober 2016

Fantastiska garner, och stor sjal

För ett par år sedan gav min pappas sambo mig en jättefin födelsedagspresent: Två nystan Färgkraft Pälsblend, ett växtfärgat garn från gotländska pälsfår. De är entrådiga och lace-tunna, lite stickiga, men har en fantastisk lyster och färgskiftningar som man kan dö för.

Det ena nystanet är i färgen "Kremla" och det andra i "Bark"(jag vet inte om de är färgade med kremla och bark? Men jag skulle gissa det). Särskilt Bark har helt fantastiska färger, det är som om det växlar mellan guld och silver.


Jag stickade sjalen Dissent, av Lisa Mutch. Den har en smart konstruktion med förkortade varv som gör så färgerna går som kilar från varsitt håll.

Det enda problemet med mönstret var att det blev som en lite "snibb" på mitten som kurvar uppåt och som jag inte lyckades blocka bort, men den märks ju inte när man har på sig sjalen. Här syns den:


Sjalen blev stor, verkligen superstor. Den går att ha några varv runt halsen, men är nog ännu skönare att ha att svepa om sig kalla dagar när man inte orkar hämta en kofta (jag brukar ha en stor sjal liggande på jobbet också, för där blir det rejält kallt på vintrarna).

Att den är både stor och skir gjorde den hemskt svår att fotografer, men jag har i alla fall gjort några försök:




2 kommentarer:

  1. Ser mysig ut! Jag hade också en stor lite rivig ullsjal på jobbet. Så skönt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, särskilt sådana här dagar när vädret inte är så snällt.

      Radera