tisdag 24 maj 2016

Populära ekorrar

Jag stickade en grytlapp i ett halländskt bingemönster för några år sedan, och det var så roligt och blev så bra att jag gjorde en liknande ett tag senare. Den här gav jag min svärmor i julklapp, och hon pratar fortfarande ibland om att det är den bästa grytlapp hon har.

Bilden är inte bara i dålig kvalitet, utan grytlappen är ganska välanvänd på den också:


Jag har använt mönstret Squirelly Mittens av Eli Stubenrauch, men alltså gjort det till en grytlapp istället för ett par vantar.
Mönstret är supergulligt, har inte så långa floats och är något som jag funderar på att använda igen någon gång. Kanske i oket på en tröja?

Jag har stickat runt, och lagt till lite småmönster upp- och nertill för att få grytlappen fyrkantig. Sedan virkade jag på en kant med två varv fasta maskor.

Garnet är Schachenmayr Cotton Time, ett väldigt trevligt bomullsgarn som var mycket skönare att sticka med än Drops Paris som jag mest använt tidigare. Det färgade inte av sig på det vita heller.

Sådana här grytlappar ska jag helt klart göra fler av, någon gång sen när jag inte har så mycket annat jag måste sticka först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar