tisdag 24 maj 2016

Mammastrumpor till mamma

Min mamma använder yllesockor nästan varje dag under vintern. Jag stickade ett par till henne för ett par-tre år sedan, men nu tänkte jag att det kunde vara dags igen.


När jag var i Luleå i vintras höll stadens äldsta garnbutik Handarbetsboden tyvärr på att slå igen. Jag kan förstå det, för en ny garnbutik hade startat och jag kan nog tycka att de hade bättre sortiment, men  det är ju ledsamt att det inte kan finnas två garnbutiker i en stad som ändå ska vara "Sveriges nordliga metropol".
Då kunde jag i alla fall köpa det här garnet till extrapris, Permin Zenta, som är en blandning av ull, silke och nylon. Det kändes lite hårt och "bomulligt" i nystanet, men uppstickat var det skönt, hade en väldigt fin definition av mönsterstickningen och tweedigheten i garnet fick det att nästan se ut som jeanstyg.

Mönstret heter Mom's Socks och är gjort av Dieuwke van Mulligen. Det var fantastiskt fint uttänkt, med många detaljer som kändes genomarbetade.


De stickas från tån och uppåt, med en häl med förkortade varv som jag inte testat förut och som nog kan bli en ny favorit.
Enda kruxet var som vanligt att jag stickar så väldigt löst att jag fick gå ner i stickstorlek från mönstrets 4,0 till 2,5. Då kändes stickfasthaten och strumpans "struktur" lagom, men då blev istället strumpan lite liten så jag fick sticka en storlek större än mönstrets största storlek för att få det lagom till en fot med storlek 39.

På mig (på fotona) är de en storlek för stora, men på min mamma ska de passa perfekt. Hon blev jätteglad för dem i alla fall, jag hoppas nu bara att hon kommer att använda dem och inte låta dem ligga i en låda för att de är för fina.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar