tisdag 16 februari 2016

Snacka om alpacka


Alpacka är fantastiskt mjukt och skönt och dessutom väldigt varmt, men jag börjar tycka att nackdelarna överväger fördelarna med det.

Här är en kofta som jag stickade i alpacka för snart ett år sedan. Då passade den bra men var lite stor på min bebis som var ett halvår, och nu är den fortfarande lite stor på samma bebis ett år senare. Den har alltså töjt sig rejält. Väldigt rejält. Det är ju egentligen ganska bra när det handlar om bebisplagg, men det är tråkigt att den ser så här sliten och uttöjd ut efter bara ett år. Jag tycker bättre om plagg som kan gå i arv till syskon och kanske till nästa generation, som ylletröjorna min svärmor stickade till min man och hans syskon som ser lika fräscha ut idag när mina barn har dem.
Den luddar ganska mycket också, men den är fortfarande fantastiskt mjuk.


Tröjan är stickad i Iloyarn Alpaca Superfine 3/6, ett jättebra garn spunnet under bra förhållanden av fattiga kvinnor i Bolivia. Jag utgick ifrån Basic Raglan Baby Sweater av Keya Kuhn, och gjorde små flätor i raglanökningarna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar