torsdag 11 februari 2016

Nyårslöften, koftlöften och planer

Halvvägs in i februari känns det lagom att börja tänka på nyårslöften. Särskilt sticklöften.
Jag tänker att min grej 2016 ska bli att sticka de koftor jag har köpt garn till. Jag har garn till flera stycken koftor eller tröjor som blivit liggande olika kort eller lång tid som det egentligen bara är att ta tag i och sticka ihop.
Det råkar dessutom ha blivit så att det är en väldigt rolig blandning av allt möjligt: lite flätor, lite flerfärgsstickning, lite spets och lite rätstickning.

Kofta 1 är en Vera av Kamilla Svanlund som jag har precis rätt färger av Tusindfryd Hverdagsuld för:






(Foto: Jessica Silversaga) 

Kofta 2 är Marion av Andi Satterlund, som jag börjat på en gång i ett annat garn som inte fungerade till den koftan.

(Foto: Andi Satterlund)

Nu har jag köpt orange tretrådigt garn från Ullcentrum som jag hoppas kommer att bli perfekt.


Kofta 3 blir en rätstickad tröja i mitt garn som jag tvättat och kardat och spunnit själv, efter att ha köpt det "direkt från fåret" på Lexby Gårds skördefest. Ullen kommer från gotländska pälsfår, och garnet blev väldigt likt Gotländskt Gårdsgarn.
Jag tänker sticka en tröja som liknar "Tröja i Gotländskt Gårdsgarn", från Strikk i Göteborg:


(Foto: Strikk)

Kofta 4 blir i Cascade Yarns Sierra, ett ljusblått bomullsgarn med lite merino i som jag köpte i Paris för två år sedan:


Av det tror jag att jag ska sticka en Pebble Cardigan av Nancy Eiseman, men jag är inte helt säker ännu.

(Foto: Nancy Eiseman)

Kofta 5 blir en till rätstickad tröja, i ett svart Kampes 2-trådigt ullgarn. Där har jag inte hittat något mönster ännu, men jag tänker mig en rätstickad midjekort kofta med guldknappar, som är lite puffig och går in i midjan.

Sedan är det ett par koftor och tröjor till som jag är väldigt sugen på att sticka, även om jag inte har något garn liggande till dem. Det är dels en Surry Hills Cardigan av Maria Magnusson, och dels någon riktigt klassisk islandströja med viggmönster på oket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar