torsdag 18 februari 2016

Halskragar i helt fel garn

Förra vintern köpte jag ett dyrt och lyxigt mjukt garn, John Arbons Knit By Numbers. Jag stickade matchande halskragar till mina barn i det, efter ett Drops-mönster som var väldigt roligt. Det är Captain Jacks hat and neck warmer som man stickade genom att först göra "bröst- och rygglappen" och sedan plocka upp maskor och sticka halsen. För att kunna skilja på dem så gjorde jag den stora halskragen slät och den mindre med rutor i aviga maskor.


De fungerade jättebra, i en eller två veckor. Sedan hade bebisdregel och användning gjort den minsta kragen så uttänjd att den var helt oanvändbar.


Den stora har inte använts lika mycket så den fungerar fortfarande hjälpligt, men den har också växt något enormt:


 Jag tycker inte att Knit By Numbers är ett dåligt garn, men man ska nog veta att det inte är så bra att sticka resår i. Särskilt inte i plagg som kan bli blöta.

Den minsta kragen har jag repat upp nu, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra av garnet (plus den snutt som blev över vid stickningen). Har någon några tips på vad jag kan göra, som ska vara mjukt men inte stretchigt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar