måndag 31 augusti 2015

Lyxgarnsbebis

 Här är en bebiskofta som redan vuxits ur och flyttat ner i källaren i väntan på nästa eventuella bebis.


Garnet är toklyxigt handfärgat merino/silke från Garn & Mera, med de vita delarna i något sockgarn jag hade liggande. Jag brukar ha svårt för melerade garner, men det här fick till precis lagom diskreta nyanser för att faktiskt bli toksnyggt. Tyvärr fick jag ingen bild där färgerna blev perfekta. De stämmer egentligen bäst med den översta även om den blev suddig.

Jag trodde att ett garn i merino/silke skulle vara mer "woollen" och luftigt, men det är ganska hårt spunnet och känns nästan som bomullsgarn. Men det funkar jättebra i barnplagg, har en fin glans och är helt ostickigt.


Mönstret är Offset Wrapalan av Sara Morris. Förutom att ärmarna blev alldeles för korta och fick repas upp och stickas om, så funkade det bra. halsen är lite väl stor också, men bättre det än att den blir för liten.

Kanterna stickas i en variant på mossstickning som inte kändes så intuitiv och som jag klantade till några gånger, men det var mest för att jag själv inte koncentrerade mig.

Knapparna har jag nog egentligen upp och ner, men jag tyckte att den här sidan var så vacker. De kommer från en burk med blandade knappar som jag köpte på Hemtex.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar