måndag 10 augusti 2015

Bröllopsgrytvantar

En till sak som jag gjort färdigt men gett bort innan jag fått till snygga bilder var en bröllopspresent. Jag stickade ett par "hålla handen-vantar" utifrån Jorid Linviks Wedding Mittens.

Enligt mönstret ska man använda olika garner för att få olika storlekar på vantarna, men jag använde Rauma finullgarn till båda och hade istället olika stickstorlekar. Jag tog nog i lite för mycket, så mansvanten blev enorm och kvinnovanten minimal, men jag filtade ihop mansvanten lite i handfatet när den var färdig så hoppas jag att de ska funka i alla fall.

Här är de innan trådarna blivit fästa:


Eftersom min svåger älskar gamla tv-spel så gjorde jag ett eget mönster med goombas (svamparna) från Super Mario på hans vante och på hans sida av dubbelvanten.

Mönstret var roligt, jag gillar verkligen hur Jorid Linviks mönster känns så genomtänkta och hur hon sett till så det inte blir långa "floats" på insidan. Dessutom lärde jag mig göra lettiska flätor, och insåg att det ju inte alls är så svårt som jag varit rädd för.

Min svägerskas vantar stickade jag på stickor 1,5 och det var sjukt pilligt och långsamt.
Egentligen hade jag tänkt sticka en extra vante till var och en, så de hade ett vanligt vantpar var eftersom dubbelvantarna kanske inte är så användbara, egentligen. Men jag orkade inte med en till vante på 1,5:orna, utan gav bara bort dem som de var. Kanske möjligtvis att jag glömmer bort hur jobbigt det var under hösten, så jag kan sticka en till vante till julklapp eller till dess att min svägerska fått uppehållstillstånd och kommer hit (nu bor hon i Mexiko, och det var där vi var på bröllop).

Brudparet öppnade inte sina presenter på bröllopet utan i enrum ett par dagar efteråt. Sedan kom de och tackade så mycket för "de fina... öhm... grytvantarna?".
När de fick veta vad det var de hade fått blev de i alla fall glada.

Och bröllopet var fantastiskt, resan var jätterolig och det är en underbar ny svägerska jag har fått. En sådan där svägerska som det till och med är värt att sticka på 1,5:or för.

1 kommentar:

  1. Hej! Jag ville sticka såna vantar och köpte jorids mönster men det var mönster på separata vantar inte på de som man kan hålla i handen. Är det ditt eget mönster?

    SvaraRadera