fredag 21 november 2014

Skruttspunnet

Jag köpte en påse blåfärgade men okardade ulllockar på en medeltidsmarknad i somras (Palten är inne i en stor riddarperiod, så det har blivit mycket medeltid nu). De testade jag karda med ett par hundkardor. Ullen tog en oändlig tid att tesa, mina rolags blev ojämna och när jag provspann så blev det bara stickigt och ojämnt. Jag gav upp efter att ha kardat mindre än en fjärdedel, och spann ihop en singel av det jag redan kardat färdigt.


Singeln jag gjorde tvinnade jag i alla fall ihop med en singelsnutt som blev över när jag gjort det gröna merino/silke-garnet jag skrev om i veckan:


Och så stickade jag ett par handledsvärmare på frihand av garnet:


De blev långt ifrån perfekta, men färgen blev bra och det känns fint att jag ändå gjorde något av det istället för att bara slänga bort alltihop.

1 kommentar:

  1. Jag gillar dina garner. Till och med skrittar får du till snyggt garn.

    SvaraRadera