torsdag 9 oktober 2014

Mjuk vanilj

Jag har skrivit om att jag köpte min första spinnrock i våras, men än så länge tror jag inte att jag har visat upp något garn jag spunnit på den.

Spinnrocken är en Louët S10, en modern rock som ska vara bra för nybörjare men lite svår att spinna riktigt tunt på. Jag älskar den och är jättenöjd, den fungerar perfekt och det är så väldigt roligt att spinna.

Det enda problemet är att jag har svårt att komma på vad jag ska sticka av mina handspunna garner. När jag lagt ner så mycket jobb på garnet känns det extra viktigt att det jag stickar faktiskt blir något fint, där garnet verkligen kommer till sin rätt. Det blir en så stor tröskel att jag inte alltid kommer på vilka projekt som kommer över den. Det gör det inte bara svårt att komma sig för att sticka, utan framför allt gör det så jag inte vet vad jag ska spinna och vilka fiber jag ska köpa, eftersom det känns som om jag borde spinna sådant som faktiskt är användbart istället för sådant som bara är roligt.

Här är i alla fall mitt första garn som jag spann på spinnrocken. Eftersom det är det första så är det ganska så ojämnt och klumpigt och övertvinnat, men det är ändå fantastiskt mjukt.


Det är spunnet av 100 g Polwarth-ull som jag köpt från Coolwool, och förutom att vara mjuk och mysig var den lättspunnen och skön att jobba med.

Det här garnet har äntligen blivit till en stickning nu, en basker som nu bara väntar på att få en knapp för att bli klar och kunna visas upp här på bloggen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar