tisdag 10 juni 2014

En liten plättmössa

Förra året stickade jag ett par strumpor till min mamma i ett fint sockgarn med en del silke, Regia Silk 6 ply.
Resterna av garnet blev precis lagom för en liten babyhätta, och garnet är så silkesmjukt och lent och svalt att det passar alldeles perfekt på ett litet barnhuvud. Det visar upp spets bra också, så ett spetsmönster som Lilacs for Lila av KnittedblissJC blev perfekt.


Mönstret var jättebra, enkelt att föstå, snabbstickat och lättare än det ser ut. Kanten är en vikkant som ger lite stadga och där man kan fästa ett sidenband.


Just nu blir allt jag stickar lite för stort, och så också den här. Den passar nästan på min tvåårige palt, så jag är rädd att den inte fungerar på en nyföding. Men det bästa med att sticka till barn är ju att de växer, så efter några månader ska nog mössan bli alldeles lagom.


Att jag gjort så mycket bebiskläder på sistone beror inte bara på att det är roligt och snabbt, utan också på att jag råkar ha en ny liten plätt på gång. I oktober hoppas jag bli tvåbarnsmor, så till dess njuter jag av ministickningar i mjuka garner och tänker på det lilla fjunhuvudet de ska få sitta på.

Det här blir mitt bidrag till veckans symöte med Husmorsskolans Nya Syförening. Titta in där för att få se vad de andra gjort i veckan!

3 kommentarer: