fredag 28 februari 2014

Bärsärkagång i garnaffären

På nyår åkte vi hem till min pappa i Luleå. Det var kallt, halkigt och mysigt, men det jag tänkte skriva om nu var vilket garn jag köpte där.

Direkt efteråt skulle jag åka på kongress, en hel helg av att sitta och lyssna och prata och alltså en fantastiskt stickhelg. Det gav mig en förevändning att gå bärsärkagång i Luleås garnaffär Handarbetshörnan, och jag är aldrig den som säger nej till en bärsärkagång.
Handarbetshörnan är en väldigt vanlig garnaffär, med blandade garner, mycket mångfärgat och mycket effektgarner. Det är inte det jag tycker bäst om att sticka med, men jag hittade en hel del nystan som jag gillade till sist.

Jag köpte garn till två par strumpor, ett grönt vanligt Raggi:


... ett rött Mellanraggi:







Jag hittade ett tunnare sockgarn (Hjertegarn Sock Wool) som jag trodde skulle passa till det mångfärgade garnet jag köpt på Hemtex en gång utan att tänka på hur jag ogillar mångfärgat garn:


Dessutom köpte jag ett babygarn i beige (Sandnes Garn Lanett Babyull), som jag tänkte att jag kunde kombinera med mina rester av Debbie Bliss Baby Cashmerino i olika färger till små halskragar till olika bebisar:


Det mest spännande inköpet var ändå sjalgarnerna. Jag tänkte att en sjal med mycket rätstickning nog kunde vara perfekt kongressstickning. Det blev en grå härva Svarta Fårets tvåtrådiga ullgarn:


Och två härvor Järbo Gästrike entrådigt i en fantastisk blå nyans:


Jag skrev nyss att det här var det mest spännande jag köpte, men det stämmer egentligen inte. Allra mest spännande var de garner jag hittade på Myrorna.
Det är ett rejält nystan av ett garn i lace-vikt i en fin tomatröd färg (som palten la beslag på när jag skulle fotografera det:





... Och ett orangegult lacegarn i bomull, på två små nystan:


Man kan tycka att 25 kr är ganska billigt för garnet, men det tyckte inte kassörskan. Hon tyckte att det verkade onödigt dyrt och gav mig alltihop för en tjuga.

Tyvärr visade det sig att en kongress var väldigt dålig att sticka på. Jag bläddrade i papper, skrev på inlägg, viskade med mina kamrater och hann bara sticka en enda socka i det gröna Raggi-garnet. Den blev det fulaste jag någonsin stickat, och repades upp direkt när jag kom hem.

Efter hemkomsten gjorde jag om sockorna. De blev lite stora och väldigt trista men helt okej hemmasockor. Jag har ingen ordentlig bild ännu men här är ett mobilfoto, där en extrafot också ville vara med:


Babygarnet blev massor av halskragar och det tunna sockgarnet blev några sockor på nästa helgmöte jag åkte på, men de skriver jag om en annan dag.
Det röda Mellanraggi-garnet stickar jag i just nu. Jag gör ett par House Targaryen Socks, efter ett mönster av Avalanche Designs som mest bara är instruktioner för själva "drakfjällstekniken", så får man anpassa sockan efter hur man brukar gilla att sticka sockor. Det funkar bra, jag provar göra hälen och tån i Eye of Partridge-stygn med lyfta maskor för att få dem lite starkare och lite tjusigare och gör om tån så den blir mer anpassad efter mina långa stortår. Färgen är fantastisk och jag är väldigt nöjd, men inte helt säker på att garnet kommer räcka:


Det är alltså sjalgarnerna som jag har kvar att göra något av, och där är jag inte säker på vad det ska bli. Det blå garnet tror jag räcker till en liten kofta, en Lobelia av Meghan Fernandes:

(Foto: Juju Vail)

Det grå garnet är lite svårare, jag lutar åt att kanske göra en Primula Florindae, efter ett mönster av Mia Rinde:

(Foto: Mia Rinde)

De superspännande begagnade garnerna har jag inte ens vågat fundera på ännu. Det är svårare när jag inte vet hur många meter garn jag egentligen har. Jag kanske får göra något som en Svärmorssjal, där det bara går att sluta när garnet tar slut?

1 kommentar:

  1. Även om du nu inte hann sticka så mycket under kongressen så är du ett under av effektivitet. Du har ju hunnit göra helt otroligt mycket!

    SvaraRadera