tisdag 20 november 2012

Kortare kofta

Jag har en gammal kofta från Indiska som jag alltid tyckt om, men som varit lite för stor och klumpig. Särskilt på mig, som oftast har kjolar som slutar i midjan, passade det dåligt med en kofta som var rak och gick ner på höften.

För en vecka sedan insåg jag att jag ju faktiskt kunde göra koftan precis så som jag ville ha den ganska lätt.

Före

Efter

Jag klippte av den lite längre ned än jag ville ha den, och repade sedan upp tills jag fått en jämn rad med maskor. Sedan virkade jag en fastmaska i varje maska i koftan.
Eftersom koftan var för vid så vek jag på nästa varv in sidorna en bit och virkade fast dem. Det hade säkert blivit snyggare att klippa upp och sy in den, men det här tyckte jag blev bra nog.

Det var svårt att få till något tydligt foto på inviket eftersom koftan är svart, men så här ser det ut:


Sedan virkade jag ungefär åtta varv med fastmaskor, och gjorde minskningar regelbundet eftersom garnet jag använde (ett litet nystan yllegarn som jag hittade i min restkorg) var lite tjockare än det som använts i resten av koftan.





Titta gärna in hos Husmorsskolans Nya Syförening också och se vad de andra där gjort i veckan!

8 kommentarer:

  1. Så fint, det ska jag tänka på.Tack

    SvaraRadera
  2. SMart! Ibland glömmer jag bort att köpestickat också har maskor :P

    SvaraRadera
  3. Visst är de härligt när man kan fixa till en favotröja så. Jag bytte knappar i min favokofta för ett tag sen å den är som en ny tröja nu :)

    SvaraRadera
  4. Vad smart och fint blev det. Ha en fin fin vecka/Gela

    SvaraRadera
  5. Tack så hemskt mycket allesammans!

    SvaraRadera