måndag 30 juli 2012

Hur bär jag egentligen?

Emmy, som har bloggen Ett crunchy liv, frågade vad jag använder för sele när jag bär på rygg, och svaret har svällt till en redovisning av alla mina bärdon:

Beco Butterfly II
Den första selen vi hade.


+Bäst att bära på rygg i! Enkelt att sätta upp barnet själv, och det känns säkert.
+ Bra huvudstöd
+ Bäst när det regnar
+ Det går lätt att lägga ner E på sängen när han somnat

- Styv och hård, så jag inte ville bära E i den när han var alldeles nyfödd
- Ganska varm

Trikåsjal - Wrapsody Bali Stretch
Vi köpte den när E var drygt två månader, för att Becon kändes för styv och omysig att ha inne.


+ Superbekväm! Det är som att ha en mjuk tröja, som man råkar ha stoppat in ett barn i. Avlastar jättebra!
+ Mjuk och mysig för E

- E ville inte ha huvudet innanför sjalen, så man fick hålla i det
- Varm
- Krångligare att ta på sig än selarna
- Ens kläder syns inte

Mei tai från Etsy
Den här köpte jag för att ha något svalt att ha E i till sommaren. Det är den enda som jag inte använt så mycket, mest för att min andra MT har mycket bättre nackstöd.


(Jag hade tyvärr ingen egen bild på den, eftersom vi använt den så lite)

+ Liten och behändig
+ Snygg
+ Inte så bred, bra för ett lite mindre barn

- För korta axelband! Jag vill kunna ta runt dem och knyta på ryggen, men det går bara med nöd och näppe, och då är jag ändå ganska smal
- Ganska dåligt nackstöd. Ger ett visst stöd när E sover, men jag måste ändå hålla en hand på huvudet.
- Den här modellen av nackstöd är också dåliga om det regnar, eftersom allt regn rinner in på barnet


Mei tai från Ajlavjo
En tjej från Sjalbarn hade den här på sig en gång när vi träffades och jag tyckte den var jättefin, så när hon la ut en annons för den köpte jag den direkt. Det här är den jag helst använder när jag är ute själv.

+ Snygg!
+ Bekväm, ger näst mest avlastning efter trikåsjalen. Sköna axelband.
+ Bra nackstöd
+ Lätt att justera när jag ska amma, går bra att amma diskret

- Långa band som hänger på marken när jag tar på mig den
- Min man tycker den är för krånglig

Ringsjal
Den här köpte jag på Tradera för att ha till snabba bärstunder hemma.


+ Superenkel och snabb att få på sig.
+ Jag får känna mig som en sydamerikansk indian (som jag var enormt fascinerad av när jag var liten)
+ Det går lätt att lägga ner E på sängen när han somnat

- Inget nackstöd, man får hålla i Es huvud när han somnat
- Jag ser ut som en indian, det är lite för hippie för att jag ska vilja ha den ute
- All vikt kommer på en axel, det är inte skönt längre än någon timme

Ergoliknande sele från Tradera
Det här är den min man tycker är skönast, så för att vi båda ska kunna bära är det den vi har med oss 80% av tiden nu.


+ Sjukt billig! Ca 200 kr på Tradera!
+ Lätt att ta på och av
+ Går att bära på ryggen i, även omdet inte är lika lätt som Becon
+ Ganska sval
+ Mjukt mysigt tyg
+ Inte så lätt att komma åt för att justera när jag ska amma, men när jag väl lyckats går det bra att amma diskret
+ Det går lätt att lägga ner E på sängen när han somnat

- Man MÅSTE förstärka sömmarna på axelbanden, de är inte säkra
- För stort huvudstöd, men bra efter att jag sytt in remmarna lite
- Förmodligen färgad med farliga ämnen, man bör nog åtminstone tvätta den en gång innan man använder den
- Tunt tyg som spruckit på ett ställe

2 kommentarer:

  1. Åh, vilket toppeninlägg! Tack så mycket! =) Jag går och funderar på Becon... Deb, Ergo Baby och Manduca står det mellan, vi behöver nåt stadigt för ryggbärning, plus nåt "smidigt" så sambon kan/vill bära utan att knyta en massa.
    Älskar Ajlavjo-mei tai:en, vilket underbart tyg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, ska ni ha något för ryggbärning skulle jag också välja en Beco. Sedan skulle jag kanske köpa en fejkergo också, till snabbt och smidigt bärande på mage och bara för att den är så billig.

      Radera