onsdag 28 mars 2012

iPhone-väska med känguruhare

Jag lyssnar på ljudböcker nästan hela dagarna. Jag väljer det jag inte tycker är bra nog att ha i bokhyllan, oftast fantasy och deckare men just nu lyssnar jag på Hunger Games.

Jag har saknat något att bära min iPhone i när jag går runt hemma och inte har några fickor, så därför virkade jag ihop en liten väska till den.
Eftersom jag bara skulle ha väskan hemma valde jag det fulaste garnet jag hade tillräckligt mycket av, ett ljusgult bomullsgarn, och gjorde väskan väldigt enkel.
Jag började med att göra 30 luftmaskor, fäste ihop till en ring och gjorde sedan fasta maskor runt runt i en enda lång spiral (som när man gör amigurumi). Jag lämnade en extra lång trådända i början, som jag sedan använde till att tråckla ihop väskan i botten.
När jag virkat väskan nog lång för att passa telefonen virkade jag varvet ut (alltså ungefär ovanför trådänden som stack ut längst ner) och vände, så började jag med axelbandet. Om jag haft mer garn hade jag gjort det bredare, men nu fick jag göra det bara två stolpar brett (alltså 'tre luftmaskor, en stolpe, vänd och upprepa från ')


När väskan var klar tyckte jag trots allt att den blev lite för trist, så jag broderade en hare i korsstygn på den med en liten snutt rosa ullgarn. Att brodera på virkat var mycket svårare än jag trott, eftersom maskorna inte låg rakt ovanför varandra utan på diagonalen. Det, plus allmän slarvighet, gjorde att haren ser mer ut som någon sorts känguru. Jag får försöka minnas att väskan i alla fall är praktisk. Och haren är kanske... öh, charmig? Eller åtminstone intressant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar