fredag 21 oktober 2011

Grrrrrrulligt

Jag har virkat vad som kan vara de sötaste babysockorna någonsin.


Jag utgick från ett mönster från Lion Brand Yarns på Ravelry.com
Jag tycker själv det är svårare att läsa mönster på engelska, så jag har översatt det till svenska här i fall någon vill göra något liknande. Jag gjorde om några saker i mönstret, dels i skapandet av tån som jag helt enkelt inte förstod i ursprungsmönstret, och dels att jag lade till ett stolpvarv att knyta ett snöre så de inte ska trilla av.

Jag gjorde sockan i Gjestal Baby Ull (färg 818), och eftersom det garnet var mycket tunnare än det som användes i mönstret virkade jag den största storleken för att få sockorna nyfödings-små. Med originalgarnet är storlekarna Nyfödd (Barn litet, Barn medium, Barn Stort).

Jag har försökt skriva ner mönstret så enkelt och nybörjarvänligt som möjligt, men säg till om något är svårt att förstå!

Man virkar sockan i ett stycke; börjar med sulan, sedan sidorna, så ovansidan och sist upp runt ankeln.

Förkortningar:
Smygmaska: sm
Luftmaska=lm
Fast maska=fm
Stolpe=st



Sulan:


Uppläggningsvarv: Gör 5 (7, 9, 9) luftmaskor (lm)
Varv 1: Den första luftmaskan i uppläggningsvarvet räknas som en fast maska (fm). Gör därför nästa fm i den andra lm, och gör därefter en fm i varje lm. Sammanlagt ska du nu ha 4 (6, 8, 8) fm (inklusive den första lm du gjorde).
Nästa 5 (6, 7, 8) varv gör du likadant. Börja med en lm, sedan en fm i varje från det förra varvet.
På följande varv ska du öka med två fm. Då gör du en lm, en fm i samma hål, en fm i varje hål fram till sista där du gör två fm i samma hål. Nu ska du sammanlagt ha 10 fm.
Nästa 4 (7, 10, 12) varv: Börja med en lm, sedan en fm i varje från det förra varvet.

Sidorna:


Varv 1: Vänd inte, utan gör 10 (14, 18, 22) fm, en i varje fm längs med långsidan på sulan. (Det kan vara lite svårt att trycka i virknålen, men det är bara att lirka in den.). Gör 4 (6, 8, 8) fm, en i varje fm längs den smala kortsidan (hälen) på sulan. Gör 10 (14, 18, 22) fm, en i varje fm längs med  den andra långsidan på sulan.Gör 6 (8, 10, 10) fm, en i varje fm längs den breda kortsidan (tån) på sulan. Avsluta med en smygmaska (sm) i luftmaskan som var den första i varvet.
 Nästa 2 (3, 4, 5) varv börjar du med en lm, gör sedan en fm i varje fm från det förra varvet. Avsluta med en sm.

Ovansidan:

(Det här tyckte jag var det allra svåraste)
Varv 1: Vänd, och gör 6 (8, 10, 10) fm. (Se till så de hamnar mitt fram på den bredare kortsidan. Om de inte hamnar på mitten kan du börja med en eller ett par smygmaskor.). Gör två sm, i främre maskbågen.
Följande varv (för mig blev det 10, prova tills du tycker det är lagom många): Vänd, hoppa över smygmaskorna och gör en fm i varje fm från förra varvet ( alltså sammanlagt 6 (8, 10, 10) fm). Gör två sm i främre maskbågen.

Fotleden:


När du tycker att framsidan är nog lång ser du till att avsluta på ett varv med räta maskor (alltså ett som går från höger till vänster). Gör inga sm i slutet, utan fortsätt istället hela vägen runt hälen. Avsluta med en sm i varvets första maska.
Varv2-4: Gör du likadant. Börja med en lm och gör en fm i varje fm från föregående varv.  Avsluta med en sm.
Varv 5: Gör 3 lm istället för första stolpen. Gör därefter en st i varje fm från föregående varv. Avsluta med en sm.
Varv 6-9: Gör du likadant som varv 2-4
Du kan fortsätta med fler varv om du vill att sockorna ska vara högre.

Snöret:


Virka luftmaskor tills det blir ett lagom långt snöre för att gå runt sockan och kunna knytas i en rosett. Trä sedan in dem innanför varannan stolpe i stolpvarvet. Det är lättast att göra med virknålen som på bilden, eller genom att trä in ena änden i en vanlig tjock synål.

Ansiktet:


Lejonansiktet broderade jag på frihand med snuttar av restgarner. Det är bara att experimentera tills det blir som du vill ha det.

Manen:


Stick in virknålen under en maska där du vill att manen ska börja. Hämta upp garnet, och gör fem luftmaskor. Stick in nålen under maskan bredvid, och gör likadant. Fortsätt så hela vägen runt framsidan på sockan (lejonets ansikte).



Det ska skapa en sådan här tät frans av öglor. Vill du göra dem större kan du göra fler luftmaskor.

Så här blev sockorna till sist:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar