torsdag 6 oktober 2011

En dystrare babyfilt

Efter att jag virkat discofilten blev jag less på färger och ville göra något mörkt och sobert. Mormorsrutor brukar jag annars ogilla, eftersom de gör allt så 70-talskitschigt och plottrigt, men till den här filten tänkte jag att det skulle fungera ändå.


Jag gjorde alltså vanliga mormorsrutor med stolpar, men gjorde fyra varv med två färger på varje ruta. Färgerna blev lite väl mörka på bilden, men det är vitt, svart och två gröna nyanser.


Jag använde ullgarnet Juvel från Schachenmayr nomotta (vilket fantastiskt namn!). Jag är rädd att filten kanske är lite väl stickig för en baby, men den är å andra sidan väldigt varm.

Jag experimenterade länge med olika sätt att foga samman rutorna som skulle vara smidigt och inte kräva för mycket garn. Till sist kom jag fram till en egen metod som ger en sicksack-effekt, är töjbar och extremt garnsnål.


Jag gör tre fastmaskor i luftmaskbågen på ena rutan, en luftmaska, tre fastmaskor i stolparna på andra rutan. Så fortsätter jag, på ena sidan gör jag hela tiden fastmaskor i luftmaskbågarna och på andra sidan i stolparna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar