lördag 10 september 2011

Vårt barn, den lilla grodan

När jag och min man fick reda på att vi skulle få barn började vi fundera på vilka kläder barnet skulle ha. Det kändes synd att inte utnyttja den korta tid då man faktiskt kan klä barnet precis som man vill utan att det har några invändningar.
Vi tyckte att det roligaste och samtidigt gulligaste skulle vara att klä barnet som ett djur, i små pälsdräkter med öron. Så slipper man också undan många fördomsfulla könsfrågor som "Ska ni inte ha rosa kläder om det är en flicka?" genom att svara att "Nej... vi tänkte ha djurkläder".

Tyvärr var djurkläder inte alls så lätta att hitta som vi trott (det verkar mest vara ytterkläder som har öron av någon anledning), så den idén fick tyvärr läggas ner.

En grodmössa har jag virkat i alla fall. Den är baserad på det fantastiskt fina mönstret till "Värma Liten-hättan" från den fenomenala Husmorsskolan. Jag gjorde hättan med den enkla hålvarvskanten i ett grönt omärkt bomullsgarn som jag hittade hemma. Med de tydliga bilderna och anvisningarna var mönstret lätt att förstå sig på, och mössan blev färdig på en kväll.


Så här ser mössan  ut på min gamla docka Erik:








Erik var min favoritdocka när jag var liten, men nu när jag grävt fram honom ur källaren för att mitt barn ska kunna leka med honom har jag insett att han mer och mer kommit att likna Chucky, den onda dockan. Han är trots det perfekt att prova babykläder på eftersom han är ganska precis lika stor som en vanlig nyföding.

Den enda förändring av mönstret som jag gjorde var att jag virkade dit ett par öron. Jag virkade dem på frihand som en spiral av fastmaskor inifrån, som jag sedan sydde fast på mössan.


1 kommentar:

  1. Å, jag älskar djurkläder till barn! Björn, uggla, kanin, kyckling, och nyckelpiga är några fler förslag från mig. Jag tror att jag gillar det så mycket för att det påminner om Tomtebobarnen på nåt sätt. Och Till vildingarnas land kanske också. Heja heja, mera djurbarn! :)

    SvaraRadera