lördag 10 september 2011

Tjena kexet, sitter du här och smular?

Vår frys är alldeles full, så när jag skulle trycka in en förpackning rostbröd häromdagen blev den mosad. Eftersom ihopmosade brödskivor är väldigt svåra att ta loss från varandra slutade det med att jag var tvungen att ta ut och tina upp nästan halva paketet.
De trasiga brödskivor som blev resultatet lade jag in i en plastpåse i skafferiet, och använde senare för att göra egna krutonger till en tomatsoppa vi åt till middag. Det gick snabbt, var enkelt och smakade fantastiskt gott!



Så här ungefär brukar jag göra tomatsoppa:

Två lökar
En halv vitlök
Olivolja
Två nävar röda linser
Två burkar krossade tomater
Tre buljongtärningar
Ca en dl rödvin
Fyra lagerblad
En rejäl nypa socker
En ännu större nypa basilika
En liten nypa timjan
En liten nypa oregano
Svartpeppar

Finhacka löken. Pressa vitlöken. Stek dem i olivoljan tills de blir mjuka. Då häller du på linserna, och vatten så det täcker dem.
Låt det puttra en stund, och häll sedan på tomatkrosset, buljongtärningarna, vinet och lagerbladen. Jag brukar hälla på mer vatten också, om jag fyller en av tomatkonservburkarna med vatten så blir det lagom.
Låt alltsammans puttra på mellanstark värme tills linserna börjar bli mjuka. Då häller du i socker och de andra kryddorna. Låt allt koka ihop, smaka av, och ät!

Krutongerna gjorde jag så här:

Ungefär tre skivor rostbröd
Mycket olivolja
En vitlöksklyfta
Salt

Slit brödet i ganska stora smulor. Stek dem tillsammans med den pressade vitlöksklyftan i olivoljan tills de börjar bli knapriga (ungefär tio minuter). De kommer att suga upp all olja direkt, då är det bara att hälla på mer.
Servera till soppan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar