fredag 23 september 2011

Multidimensionell kofta

Ibland när man vill förklara dimensioner brukar man visa hur ett streck är ett endimensionellt objekt. Utökar man strecket till två dimensioner får man en kvadrat. Utökar man kvadraten till tre dimensioner får man en kub.

Jag har virkat en babykofta som fungerar lite på samma sätt. Den går ut på att man gör en kvadrat, men sedan fortsätter och virkar två sidor till så man får en sexkant. När man väl fått grepp om själva idén är mönstret enkelt. Man gör helt enkelt två sexkanter, viker dem på mitten och fäster ihop dem.

Jag hittade mönstret Kyrkkaffebloggen, det är en översättning av ett mönster som är vanligt i England och Usa och om man söker i t ex den fantastiska stick- och virkdatabasen Ravelry kan man hitta massor av varianter på den.



Jag använde Marks & Kattens Viva bomullsgarn och en virkål i 3 1/2, och gjorde koftan i den minsta storleken. Den blev ändå för stor för dockan Erik (särskilt med tanke på att det ska vara trekvartsärmar), så jag gissar att jag kommer behöva vänta några månader innan det blivande barnet kan använda den.


Jag virkade en kant av stolpar i ljusgrönt, och utanpå det en kant av fastmaskor där jag gjorde en knappögla. Knappen kommer från Panduro.


Så här ser koftan ut från baksidan. Jag fäste ihop den med smygmaskor, och tycker att det gjorde sömmen lite för klumpig.


Mössan jag gjorde till är precis som de andra jag virkat gjord efter mönstret till Värma Liten-hättan från Husmorsskolan. Den här gången virkade jag den med en vikkant i ljusgrönt.


Kanten är fyra stolprader lång, och så här ser den ut utvikt:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar