måndag 12 september 2011

En bollmössa

Det finaste jag virkat till barnet än så länge är en liten mössa i ullgarn. Den är också gjord efter mönstret på "Värma Liten-hättan" med hålkant, i två omärkta ullgarnrester som jag hittade i min garnkorg.



Jag gjorde en garnboll precis som man brukade göra på dagis, med två munkformade kartongbitar som jag snurrade garn runt tills det inte rymdes mer. Det är fortfarande lika roligt som det var på dagis när man får klippa upp garnet och bollen nästan exploderar fram i händerna på en. Det gick faktiskt åt mer garn till bollen än till själva mössan.
När bollen var färdig lämnade jag den sista garnstumpen ganska lång, och använde sedan den till att sy fast bollen på mössan.



Eftersom barnet dyker upp i december kommer det nog att behöva varma kläder, så jag tänker sy fast en vanlig enkel bomullsmössa från Gekås som foder på insidan, för att göra allt mer vindtätt och dessutom mindre stickigt. För att den ska passa har jag virkat dit ett par extra rader med stolpar längs botten på mössan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar